زخم پا در بیماران دیابتی

زخم پا یکی از عوارض شایع دیابت است که با روش هایی مانند رژیم غذایی، ورزش و درمان با انسولین قابل کنترل نیست. زخم ها در نتیجه شکستن بافت پوست و نمایان شدن لایه های زیرین ایجاد می شوند. آن‌ها بیشتر در زیر انگشتان شست پا و گوی های پا دیده می شوند و می توانند پاها را تا استخوان تحت تاثیر قرار دهند.

همه افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار زخم پا شوند، اما مراقبت خوب از پا می تواند به پیشگیری از آن کمک کند. درمان زخم پای دیابتی بسته به علل آن متفاوت است. هر گونه نگرانی پا را با پزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که مشکل جدی نیست، زیرا زخم های عفونی در صورت بی توجهی می توانند منجر به قطع عضو شوند
علائم و تشخیص زخم پای دیابتی
یکی از اولین نشانه های زخم پا، ترشح از پای شما است که ممکن است جوراب شما را لکه دار نموده یا در کفش شما نشت کند. تورم غیرمعمول، تحریک، قرمزی، و بوهای یک یا هر دو پا نیز از علائم اولیه شایع هستند. مشهودترین علامت زخم پا، بافت سیاهی (به نام اسکار) اطراف زخم است. این حالت به دلیل عدم وجود جریان خون سالم در ناحیه اطراف زخم ایجاد می شود.

قانقاریا جزئی یا کامل، که به مرگ بافت به دلیل عفونت اشاره دارد، می تواند در اطراف زخم ظاهر شود. در این حالت، ترشحات بدبو، درد و بی حسی ممکن است رخ دهد. علائم زخم پا همیشه واضح نیست. گاهی اوقات، حتی تا زمانی که زخم عفونی نشده باشد، علائم به سادگی قابل مشاهده نیستند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوست، به خصوص بافتی که سیاه شده است، یا احساس درد در اطراف ناحیه ای که به نظر می رسد پینه یا تحریک شده است، با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک احتمالاً با استفاده از سیستم طبقه بندی زخم واگنر، شدت زخم شما را در مقیاس ۰ تا ۵ تشخیص می دهد:

۰: بدون ضایعات باز. ممکن است ضایعه بهبود یافته باشد
۱: زخم سطحی بدون نفوذ به لایه های عمیق تر
۲: زخم عمیق تر، رسیدن به تاندون، استخوان یا کپسول مفصلی
۳: بافت های عمیق تر درگیر، با آبسه، استئومیلیت یا تاندونیت
۴: قانقاریا در قسمتی از جلوی پا یا پاشنه پا
۵: درگیری گسترده گانگرونی کل پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *