تاثیر عصبانیت بر بیماری های قلبی

چه عواملی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد؟
مطالعات انجمن قلب آمریکا نشان داده است که چند عادت به ظاهر بی خطر، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

اولین عامل نشستن طولانی مدت است. نشستن طولانی مدت یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی است. نشستن بیشتر از ۵ ساعت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل به معنای زندگی بی تحرک است. ولی شما می توانید با پنج دقیقه پیاده روی اثر مخرب نشستن را بعد از هر ۴۵ دقیقه نشستن از بین ببرید. این پنج دقیقه پیاده روی به شما کمک می کند که رگ های شما حالت انعطاف پذیری خود را کنترل کند و همچنین به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده اید.
عادت دوم عدم توانایی در کنترل خشم است. خشم همراه با اضطراب هم یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. خشم همراه با استرس باعث می شود که فشار خون شما بالا برود و ضربان قلبتان دچار اختلال شود. همچنین شما می توانید با کشیدن چند نفس عمیق، پس از اینکه عصبانی می شوید خشم خودتان را کنترل کنید. این اولین و مهمترین قدم در کنترل خشم است.
اما عادت بعدی کم خوابی است. ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس است. کم خوابی باعث بر هم زدن هورمون های کورتیزول و آدرنالین در بدن می شود و یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در بدن است.
عادت بعدی، بدبینی است. بدبینی علاوه بر بیماری های قلبی و عروقی احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.
و اما عادت بعدی عدم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق و چکاپ دوره ای است. بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی در صورتی که به موقع به پزشک مراجعه شود، به راحتی قابل درمان هستند.
دکتر مرجان ثابتی متخصص قلب در تهران درمان بیماری های قلبی را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر مرجان ثابتی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.
خشم و عصبانیت چگونه بر قلب تاثیر می گذارد؟
همه افراد عصبانی می شوند و این یک رفتار عادی است.در اغلب اوقات هم یک دلیل خوب برای آن وجود دارد. ولی گاهی اوقات واکنش های مخرب ناشی از عصبانیت می تواند خطرناک باشد و حتی باعث سکته قلبی در فرد شود بنابراین لازم است بتوانید خشم تان را کنترل کنید.

بروز احساساتی مانند خشم وعصبانیت می تواند هورمونهای استرس، از جمله آدرنالین و کورتیزول ، سرعت ضربان قلب و تنفس را در شما تسریع کند. در این حالت رگ های خونی شما سفت می شود. فشار خون شما بالا می رود.

طبق یک گزارش، محققان دریافتند که افراد سالم که زیاد عصبانی می شوند، ۱۹٪ بیشتر از افراد آرام نسبت به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. همچنین در میان مبتلایان به بیماری قلبی، کسانی که بیشتر عصبانی می شوند، بیماری شان نسبت به دیگران بدتر می شود.

بنابراین اگر شما زیاد عصبانی می شوید، وقت آن رسیده است که شیوه کنترل آن را یاد بگیرید.

عصبانیت و بیماری قلبی
مطالعات نشان داده است افرادی که بیشتر و شدیدتر عصبانی می شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به همه بیماری های قلبی از جمله حمله قلبی، حمله قلبی خاموش و جراحی بای پس هستند. همچنین احتمال مرگ ناگهانی آنها در اثر یک رویداد قلبی بیشتر است.

مردان بیشتر از زنان در هنگام استرس خشم خود را نشان می دهند. این ممکن است به دلیل عوامل فرهنگی باشد و شاید احساس ناامیدی از اینکه نمی‌توانند موقعیت‌های خاصی را برطرف کنند. به ویژه، مردان جوانی که اغلب تحت استرس عصبانی می شوند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قبل از سن ۵۵ سالگی (معروف به “بیماری قلبی زودرس”) و حمله قلبی هستند.

اگرچه تغییر برخی از ویژگی های شخصیتی دشوار است، اما می توان خشم را برطرف کرد و استرس را مدیریت کرد تا بر شما غلبه نکند.

البته، بهترین اقدام این است که در وهله اول عصبانی نشوید، اما این کار به راحتی انجام می شود. در واقع، گاهی اوقات این امکان پذیر نیست. در آن موقعیت‌ها، تشخیص خشم و برداشتن گام‌های مثبت برای تغییر موقعیتی که شما را عصبانی می‌کند، ممکن است کمک کند. این ممکن است به این معنی باشد که خود را از موقعیت دور کنید و با کسی صحبت کنید که بی طرف است و مایل به گوش دادن است .

تاثیر عصبانیت بر قلب
خشم باعث سیل آدرنالین می شود که هورمون استرس است و به بدن شما سیگنال می دهد تا برای موقعیت های احتمالاً ترسناک آماده شود. فشار خون، ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد و همچنین می تواند احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد. همه اینها می تواند به ضعیف شدن دیواره شریان ها کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

در حالی که برخی تحقیقات انجام شده است که نشان می دهد در دو ساعت پس از طغیان عصبانیت، خطر ابتلا به آنژین صدری، حمله قلبی، سکته مغزی یا ریتم خطرناک قلب در فرد تا حدودی بیشتر است.

بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی همچنان کنترل عوامل خطر، مانند ترک سیگار، کاهش فشار خون و کلسترول، حفظ وزن سالم، ورزش منظم و کنترل دیابت است. با این حال، احساسات ما در سلامت کلی نقش دارند، بنابراین توجه به سطح استرس و نحوه واکنش ما نیز می تواند مهم باشد.

مطالعات نشان داده اند که استرس مزمن، که می تواند شامل (احساسات قوی مانند خشم، اضطراب و افسردگی باشد)، می تواند بر قلب تاثیر منفی بگذارد.

تکنیک های مدیریت استرس
استرس مزمن باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش فشار خون و سطح کلسترول می شود که می تواند به بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

تکنیک های مدیریت استرس
نگرش مثبت و خنده
شما می توانید بیش از آنچه فکرش را می کردید کنترل سلامتی خود را داشته باشید. اگر بتوانید مثبت فکر کنید، ممکن است بتوانید سلامت قلب خود را بهبود ببخشید، احساس بهتری داشته باشید و طولانی تر زندگی کنید.

اگرچه اثبات آن آسان نیست، شواهدی وجود دارد که خندیدن ممکن است به بهبود جریان خون، پاسخ ایمنی، کنترل قند خون، آرامش و خواب کمک کند. ممکن است این عمل خندیدن نباشد که باعث می شود مردم احساس بهتری داشته باشند. ممکن است نگرش مثبت، حس شوخ طبعی و حمایت دوستان و خانواده نیز نقش داشته باشد. صرف نظر از اینکه خنده به خودی خود سلامت شما را بهبود می بخشد، بدون شک به بهبود کیفیت زندگی و شادی شما کمک می کند، که ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

به طور کلی، اکثر مردم (به جز آنهایی که از نظر بالینی افسرده هستند) تا حدودی بر رویکرد خود به زندگی و سلامتی کنترل دارند. شما نمی توانید همه چیز را در زندگی کنترل کنید، اما می توانید نحوه واکنش خود را به همه چیز در زندگی کنترل کنید. هنگامی که تصمیم می گیرید با دیدی مثبت و شوخ طبعی به زندگی نزدیک شوید، ممکن است با موفقیت استرس خود را مدیریت کنید .با انجام این کارپاداش های زیادی مانند حمایت اجتماعی، شادی و شاید یک زندگی طولانی تر و سالم تر به دست آورید.

آرامش را تمرین کنید
احساسات استرس زا مانند خشم نیز می تواند ما را به رفتارهای منفی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، پرخوری و کم تحرکی وادار کند.

به جای مقابله با استرس اضافی با انجام رفتارهایی که برای قلب مضر است، بهتر است راه های سازنده ای برای ابراز خشم و به حداقل رساندن استرس بیاموزیم.

با شمردن تا ده یا پیاده روی کوتاه برای لحظاتی از شرایط استرس زا جدا شوید. چندین نفس آهسته و عمیق بکشید. سعی کنید یک مانترا را بارها و بارها برای خود تکرار کنید، چیزی مانند: «آرامش باش همه چیز درست خواهد شد».

از تفکر “همه یا هیچ” اجتناب کنید
به جای اینکه فکر کنید، “وحشتناک است، همه چیز خراب است”، به این فکر کنید که “این ناامید کننده است، اما پایان دنیا نیست.” از خود بپرسید که آیا این موضوع در سال آینده یا حتی هفته آینده اهمیت خواهد داشت؟

سرعت واکنش خود را کاهش دهید
به جای نتیجه گیری سریع و گفتن اولین چیزی که به ذهنتان می رسد، سرعت خود را کم کنید. اولین نتیجه گیری ممکن است نادرست باشد، بنابراین به جای پاسخ به اولین فکر خود، به دقت در مورد آنچه می خواهید بگویید فکر کنید. اگر برای مرتب کردن افکارتان نیاز به استراحت دارید، این کار را انجام دهید.

از دیگران کمک بگیرید
شرکت در کلاس مدیریت خشم یا صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا تکنیک های مدیریت خشم را یاد بگیرید و تمرین کنید تا کنترل بیشتری بر واکنش های خود داشته باشید.

کلاس‌ها و تکنیک‌های مدیریت خشم می‌توانند راه‌های اثبات‌شده‌ای را برای کمک به افراد در یادگیری واکنش‌های متفاوت به موقعیت‌های استرس‌زا ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *