سرماخوردگی بعد از عمل قلب باز

عفونت ویروسی مجاری تنفسی که در اصطلاح عامیانه به عنوان سرماخوردگی از آن یاد می شود، شایع ترین عفونت ویروسی در سراسر جهان است، به
طوریکه سالانه هر بزرگسال دو الی سه بار ممکن است به آن مبتلا شود. ویروس های متنوعی از جمله رینوویروس به عنوان شایع ترین علت و سایر خانواده های ویروسی دیگر می توانند باعث سرماخوردگی شوند.
از علایم این بیماری، می توان به آبریزش بینی، عطسه، سرفه، تب، بدن درد، گرفتگی بینی، علایم گوارشی (همچون اسهال) اشاره کرد. بیماران قلبی همچون سایر افراد عادی در ریسک برابر برای ابتلا به سرماخوردگی هستند و لازم به ذکر است که ابتلا به سرماخوردگی به خودی خود ارتباطی با عمل جراحی ندارد. اما می تواند، سیر بهبودی بیمار پس از عمل را کاهش دهد لذا تشخیص آن حائز اهمیت است.

تشخیص سرماخوردگی بالینی بوده و صرفا به وسیله شرح حال و معاینه پزشک می باشد. بیماران کاندید جراحی قلب، قبل از عمل از نظر ابتلا به عفونت تنفسی ویروسی، اعم از سرماخوردگی معاینه می شوند. ضروریست در صورتیکه هر یک از علایم سرماخوردگی را دارید با جراح یا دیگر اعضای تیم جراحی خود صحبت کنید و آنها را در جریان قرار دهید.

کرونا و بیماری قلبی
اغلب تا زمان بهبودی کامل عمل جراحی به تعویق خواهد افتاد.
برخی بیماران ممکن است بعد از جراحی دچار علایم سرماخوردگی شوند، طی بستری و تا دو هفته پس از ترخیص در صورت علامتدار شدن از طریق ویزیت حضوری یا آنلاین پزشک را در جریان علایم خود قرار دهید. اصول کلی درمان سرماخوردگی در بیماران قلبی نیز همچون سایرین صرفا علامت درمانی، یعنی کنترل تب، بدن درد، آبریزش بینی و غیره است.

با توجه به خطر بیشتر، برای عفونت های ویروسی در بیماران قلبی، ضروریست که بیمار تحت نظر پزشک معالج خود درمان شود.
تشخیص سرماخوردگی از کرونا
مجددا لازم به ذکر است در شرایط کنونی همه گیری کرونا هر علامتی اعم از علائم سرماخوردگی، ابتدا باید از نظر کرونا بررسی شود، سپس در صورت منفی بودن تست کرونا می توان آن را سرماخوردگی تلقی کرد. لذا رعایت پروتکل های پیشگیری اعم از زدن ماسک، شستشو مداوم دست ها و رعایت فاصله اجتماعی ضروری به نظر می رسد.