کوه نوردی و قلب

بایدهای کوهنوردی و قلب

پیش از انجام هرگونه برنامه ورزشی به ویژه اگر بیشتر از ۵۰ سال از سنتان می گذرد و در معرض تأثیر عوامل خطرساز قلبی قرار دارید یا به ورزش کردن عادت ندارید با پزشک یا کارشناس امور ورزشی مشورت کنید. دیدار و مشورت با پزشک پیش از شروع برنامه ورزشی به خصوص هنگامی اهمیت دارد که یکی از عوامل خطرزا که نام برده می شود را داشته باشید: بیماری قند (دیابت)، دردهای نامشخص در قفسه سینه، سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی، سیگار کشیدن، افزایش وزن قابل توجه، سرگیجه، مشکلات استخوان و مفصل.

توانایی های خود را بسنجید:

ضروری است برنامه کوهنوردیتان را به گونه ای انتخاب کنید که متناسب با نیازها و توان جسمانی شما باشد. بنابراین در حد توان جسمانی خود کوهنوردی کنید، زیرا انجام کوهنوردی سخت و طولانی، به اندام های بدنتان به ویژه مفاصل مچ پاها، زانوها و انگشتان پا آسیب وارد می کنند. لازم است به طور کلی پیش از انجام فعالیت های ورزشی مانند کوهنوردی، کوهپیمایی ، توانایی های بدنی خود را بسنجید. چنانچه سابقه ی ابتلا به فشار خون بالا، سکته قلبی، نارسایی کبد یا کلیه، بزرگی غیر طبیعی قلب، تنگی آئورت، التهاب عضله قلب و … دارید و ممکن است بیماری شما بر اثر انجام دادن فعالیت ورزشی شدیدتر شود، لازم است پیش از اقدام به اجرای هرگونه برنامه کوهنوردی با پزشک خود مشورت کنید.

برنامه کوهنوردی و کوهپیمایی خود را به آرامی شروع کنید

اگر روی فرم نیستید بهتر است از یک مسیر ساده و مسافت کوتاه شروع کنید سپس هدف های مناسب درنظر گرفته و به سمت آن حرکت کنید چنانچه در ابتدای برنامه تصمیم به کوهپیمایی سنگین دارید، توصیه می شود آن را به کوهپیمایی سبک تر تغییر داده و به تدریج مدت زمان آن را افزایش دهید زیرا اینگونه فعالیت ها ممکن است به اندام های بدنتان آسیب وارد کند (فشارخون بالا، ناراحتی قلبی). بهتر است کوهنوردیتان را به تدریج آرام آرام آغاز کنید و کم کم میزان آن را تا دستیابی به تعداد ضربان قلب مطلوب و شدت سختی مورد نظر افزایش دهید. برای تنظیم برنامه ورزشی خود به عبارات زیر توجه داشته باشید : در هر سنی که هستید با اجرای برنامه کوهپیمایی و عادات بهداشتی خوب، می توانید از فواید ان در طول زندگی خود بهره مند شوید

نشانه های هشداردهنده را جدی بگیرید

چه خوب است بدنتان را بیشتر بشناسید. لازم است نسبت به نشانه های هشداردهنده قلبی، بی توجه نباشید؛ بنابراین در صورت احساس هرگونه ناراحتی قلبی به خصوص در کوهستان فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی و امداد بوید و از مراقبت های پزشکی غافل نشوید. فراموش نشود که به تأخیر انداختن شروع درمان به ویژه در سنین بالا به علت بروز آسیب های بعدی خطرناک است. اگر می خواهید از سلامتی خوبی برخوردار باشید باید نشانه های بیماری قلبی را بشناسید.

لازم است در صورت مشاهده هر یک از نشانه های هشداردهنده ی زیر در خود یا اعضای گروه کوهنوردیتان هرچه سریع تر به نزدیک ترین پایگاه امداد کوه، مرکز درمانی یا متخصص قلب مراجعه کنید. احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد، تنگی نفس، سردرد شدید، تپش زیاد قلب، احساس خستگی زیاد، فقدان ضربان های قلب، زودرنجی و خشم، احساس اضطراب یا ناآرامی، از دست دادن تعادل، احساس ضعف شدید و سرگیجه، سنگینی سینه، احساس درد شدید در بازوها و کتف،پا، پشت یا تمام قسمت های بدن، بی حسی یا مورمور شدن در بازوها یا چانه و غش کردن.

کوهپیمایی را به صورت بخشی از زندگی خود درآورید و بدانید که کیفیت زندگی شما بهتر خواهد شد.

در عین حال با این کار دستگاه قلب و عروق را در وضعیت بهتری قرار داده و خطر بروز ناراحتی های قلبی را کاهش خواهید داد.

توصیه های پزشک را جدی بگبرید

برای افزایش هرچه بهترسلامت قلب توصیه های پزشک معالج خود را بکار ببندید. یکی از مهم ترین علت های پنهان ماندن ناراحتی های قلبی و به ویزه فشارخون بالا در بین افراد و از جمله کوهنوردان این است که بسیاری از بیماران در مراجعه به پزشک سستی می کنند و از انجام معاینه های مرتب پزشکی بازمی مانند.

به یاد داشته باشید که توجه و عمل به توصیه های پزشک و مصرف منظم داروهای مخصوص قلبتان آسان تر و کم هزینه تر از درمان آسیب های حاصله از آن است از این رو برای درمان بیماری قلبی باید به راهنمایی ها و توصیه های پزشک توجه کنید و بدانید که تشخیص و درمان هرچه زودتر بیماری های قلبی عروقی از سوی پزشک و پیشگیری از بروز ان بسیار مهم است.

برنامه غذایی مناسب و متعادل داشته باشد

بطور کلی اگر غذاهای مناسب و سالم بخورید و بطور منظم و پیوسته ورزش کنید به بیماری های قلب یا گردش خون دچار نخواهید شد و احتمال اینکه زندگی سالم تری داشته باشید بیشتر است. محققان به این نتیجه رسیده اند خطر مبتلا شدن به فشار خون بالا و بیماری هایی مانند حمله های قلبی و مغری در افرادی که مواد غذایی سرشار از ترکیبات پتاسیم می خورند بسیار کم است. برنامه غذایی خود و خانواده تان را متناسب با نیازهای اندام های گوناگون بدن به ویژه قلب انتخاب کنید و بیشتر به خوردن سبزیجات و میوه های تازه و غلات توجه داشته باشد.

منبع: فصل نامه کوه جلد ۹۱