علایم سکته قلبی

سکته قلبی و علایم آن

یکی از شایع ترین بیماری های دوره سالمندی در کشور ما بیماری های قلبی است. از آن جا که افزایش سن یکی از مهم ترین عوامل خطرنارسایی قلبیدر سالمندان است، طبیعی است که سالمندان با بیماری های قلبی عروقی مواجه باشند.به طور کلی بیماری های عروق کرونر به دلیل تصلب شرایینو همچنین نارسایی قلبی با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد و همچنین عضله قلب در سنین بالا طی فرآیند پیر شدن بدن تسلیم فرآیند سالمندی می شود و سلول های قلب به دلیل سالخوردگی تغییر ماهیت می دهد و قلب مانند بقیه اعضای بدن دچار اختلال در عملکرد طبیعی خود می شود. بنابراین نارسایی قلب به علت سن  بالا و بیماری های عروق کرونر در سالمندان شیوع دارد البته تمام عروق بدن مانند عروق مغزی در سنین بالا ممکن است دچار تصلب شرایینشود چنان که بیماری های مغزی در سالمندان شایع تر است.

سکته قلبی و علایم آن

حمله قلبی به علت انسداد رگ‌های خونی رخ می‌دهد. بسته شدن رگ‌های خونی باعث نرسیدن اکسیژن کافی به عضله قلب و از بین رفتن سلول‌های آن می‌شود.عوامل مختلفی باعث بروز ایست قلبی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کلسترول بالای خون، مصرف دخانیات، اضافه وزن و عمدتاً سبک‌های غلط زندگی اشاره کرد.

سکته قلبی و علایم آن

این علائم ظاهری عبارتند از:

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که کاملا ضعیف است. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نباید نادیده گرفت.

احساس درد در دست چپ

این یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است.  بنابراین در صورتی که فرد درد در قسمت چپ بخصوص دست چپ را حس کرد، یک احتمال قوی برای حمله قلبی است. بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه عواقب شدید، درمان فوری و اخذ خدمات پزشکی است.

درد در ناحیه فک

گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه است و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست ها می شود.

احساس خستگی شدید

در صورتی که فرد خیلی زود احساس خستگی کند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشد. سعی کنید نوع خستگی خود و چگونگی آن را تجزیه و تحلیل کنید؛ مثلا بررسی کنید که خستگی شما ناشی از فعالیت های روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و … و یا این که خود به خود حادث شده است. این تجزیه و تحلیل ها به کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی در صورتی که شما در معرض خطر باشید، کمک می کند. در این مورد می توانید از پزشک تان مشاوره بگیرید. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، این علامت را نادیده نگیرید.

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.

مراقبت های پس از سکته قلبی

لازم است بدانید بهبودی پس از سکته قلبی ممکن است ۸-۶ هفته طول بکشد و در این مدت لازم است به توصیه های زیر به دقت عمل کنید:

۱-از فعالیت های سنگین و هر فعالیتی که باعث ایجاد درد قفسه سینه یا تنگی نفس و خستگی می شود خودداری کنید.

۲-فعالیت های خود را به تدریج افزایش دهید. برای مثال بعد از ترخیص از بیمارستان با پیاده روی روزانه و فاصله کوتاه شروع کنید و به تدریج هر روز مسیر خود را چندین قدم افزایش دهید.

۳-از ورزش های سنگین مثل وزنه برداری، کار با دستگاه و غیره پرهیز کنید.

۴-بعد از غذا استراحت کنید  از پیاده روی و ورزش در این هنگام خودداری کنید.

۵-از مواجهه با هوای خیلی سرد و خیلی گرم و بیرون ماندن و قدم زدن در طوفان و باد شدید خودداری کنید.

۶-از مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

۷-مصرف چای، قهوه و نوشیدنی های دارای کافئین را محدود کنید.

۸-رژیم غذایی کم نمک، کم چربی، کم کالری و متناسب با بیماری زمینه ای مثل قند، چربی و فشار خون را رعایت کنید.

۹-از استرس روحی و فشارهای عصبی تا حد ممکن اجتناب کنید

۱۰-قند خون خود را در فواصل مرتب چک کنید .

۱۱-حمام کردن: معمولا ۴ تا ۵ روز بعد از سکته قلبی می توانید حمام کنید.بهتر است اولین بار تنها حمام نکنید و از آب خیلی سرد و یا گرم استفاده نکنید. مدت حمام کردن از ۲۰-۱۵ دقیقه بیشتر نباشد.

۱۲-رانندگی کردن: تا چهار هفته پس از سکته قلبی از رانندگی کردن خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که از رانندگی طولانی مدت خودداری کنید