مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب

چند نکته حیاتی از مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب

اگر شما جراحی قلب داشتید و عمل جراحی شما با موفقیت انجام شده است، حالا نوبت شما است تا با رعایت مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب، روند بهبود و سلامتی خود را هر چه سریع تر به دست آورید. لذا خواهشمندیم به نکات و مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب که در این مقاله برای شما آورده ایم توجه فرمایید.

مرحله اول بازسازی جراحی قلب می تواند ۶ تا ۸ هفته طول بکشد. هنگامی که از بیمارستان مرخص می شوید، مجموعه ای از دستورالعمل های مراقبت بعد از عمل را دریافت خواهید کرد. این ها دستور العمل ها و مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب به شما کمک می کند تا از لحاظ جسمی و احساسی، بهتر بهبود یابید. بروز افسردگی، بی اشتهایی، هیجان، ترس، کاهش تمرکز و بی حوصلگی بعد از عمل جراحی قلب طبیعی است این علائم ظرف ۲ ماه به تدریج برطرف خواهد شد. بعد از اینکه بیمارستان مرخص شدید، باید با پزشک خود خود برای پیگیری قرار ملاقات هماهنگ شوید. بسیار مهم است که این قرار ملاقات ها را حفظ کنید تا مطمئن شوید بهترین مراقبت های ممکن برای پاسخگویی به نیازهای فردی را دریافت می کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا نکات و مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب را برای بهبودی سریع تر شما در خانه را جمع آوری کنیم، لذا این نکات را حتما رعایت کنید تا زودتر سلامتی خود را باز یابید.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب در منزل
اولین نکته مهم در مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب، وضعیت شخص در خانه بعد از عمل جراحی است. پس از ترخیص از بیمارستان، به مدت ۸ تا ۱۰ هفته بنا به دستور پزشک استراحت مطلق در منزل ضروری است. استراحت به هیچ وجه به معنای بستری بودن نبوده و فقط از محل کار و اضطراب های محیطی که برای قلب ایجاد خطر می کنند، دوری می کنید. در این مدت باید تمرین های تنفسی را اجرا کنید تا تنفس شما به حالت عادی برگردد.

۱- مراقبت از جناغ سینه
بیماران پس از جراحی قلب دچار درد های پراکنده و گاهی شدید در قفسه سینه، جناغ و ناحیه ستون فقرات، شانه و گردن می شوند. این درد ها بعد از عمل جراحی به طور طبیعی احساس می شود و به مرور زمان از شدت آن کاسته می شود.

جناغ سینه بعد از همل جراحی به شدت حساس و ناپایدار است، بنابراین اقدامات لازم بعد از عمل جراحی قلب برای جلوگیری از صدمه و درد بیشتر را در این مورد رعایت کنید:

از بلند کردن وزن های سنگین اجتناب کنید.
هنگام دراز کشیدن و بلند شدن این کار را به آهستگی انجام دهید.
هر گونه تورم و قرمزی التهاب یا درد شدید در جناغ سینه را با پزشک خود در میان بگذارید.
در صورت بروز درد ناگهانی و شدید حتما به بیمارستان مراجعه کنید.

۲- مراقبت از زخم بعد از عمل جراحی
رعایت مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب برای بهبود سلامتی و وضعیت بیمار اهمیت ویژه ای دارد. بعد از عمل جراحی، ناحیه برش یافته بعد از دو روز به پانسمان نیاز ندارد مگر اینکه خونریزی وجود داشته باشد خارش، سوزش و بی حسی در مسیر زخم طبیعی است.

دوش مختصر از روز سوم مجاز است و با استفاده از صابون ضد باکتری یا شامپو بچه به آرامی و با دست محل زخم را تمیز کنید تا دلمه ها از بین برود. استفاده از روغنها، کرم، پماد و پودر و یا دود مواد مخدر بر روی زخم اصلاً توصیه نمی شود.

۳- اشتها
بعد از عمل تا چند روزی ممکن است اشتهای شما کاهش یابد و احساس تلخی در دهان داشته باشید ولی شما باید به هر صورت رژیم مناسب و کافی را برای بهبود هرچه سریع تر دریافت کنید.

۴- رژیم غذایی
از نکات مهم مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب، رعایت رژیم غذایی مناسب و کافی است. بعد از عمل جراحی مصرف چربی را در رژیم غذایی محدود کنید و بهتر است کل چربی که در پخت و پز روزانه استفاده می کنید حداکثر ۶ قاشق چایخوری باشد و بهتر است از روغن های کاندلا، کنجد، زیتون و هسته انگور استفاده کنید و تا حد امکان از مصرف روغن حیوانی، روغن نباتی و کره پرهیز نمایید. بهتر است مواد غذایی را آب پز یا کباب کنید و از سرخ کردن آنها اجتناب کنید. روزانه مقادیر زیادی سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، کاهو، هویج، کدوحلوایی مناسبترند. مصرف نان غلات کامل، حبوبات، برنج قهوه ای و جو و مغزها مثل گردو، فندق، پسته. البته به صورت خام مفید است و مصرف نان سفید، برنج سفید، شیرینی را کاهش دهید.

از آنجایی که اکثر بیماران بعد از عمل بی اشتها هستند و نیز مشکلات گوارشی از جمله یبوست دارند بهتر است بجای مصرف ٣ وعده غذایی، غذاها را به حجم های کمتر تقسیم کرده و ۵ تا ۶ وعده مصرف کنید. مصرف نمک را به حداکثر روزانه یک قاشق چایخوری محدود کنید. مصرف کافئین را به دو فنجان در روز محدود کنید.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب برای انجام فعالیت های روزانه
احساس خستگی و ضعف بعد از جراحی کاملاً طبیعی است. فعالیت خود را از پیاده روی حدود ٢٠ دقیقه آغاز کنید و به تدریج تا یک ساعت افزایش دهید و به تدریج ٢ تا ٣ بار در روز اینکار را انجام دهید. شما می توانید فعالیت های ساده روزانه مثل خرید را انجام دهید ولی فعالیت های سنگین تر مثل جاروزدن، زمین شویی، بلندکردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلوگرم، هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین و کارهای کشاورزی در ٣ ماه اول برای شما ممنوع است و بعد از آن باید جراح به شما اجازه دهد.
۱-خواب
اکثر بیماران بعد از عمل دچار کاهش خواب می شوند و گاهی از کابوس های شبانه رنج می برند که معمولاً ناشی از استرس عمل جراحی و دردهای محل عمل می باشد. برای رفع آن بهتر است در اواخر بعد از ظهر و عصر نخوابید و با نظر پزشک از آرامبخش های ملایم و در صورت نیاز قرص خواب استفاده کنید. با استفاده از بالش اضافی می توانید بهتر تنفس کرده و راحت تر بخوابید. در یک ماه اول بهتر است بحالت طاق باز بخوابید.

۲- ورزش و پیاده روی
بعد از اینکه مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب را انجام دادید، باید کم کم شروع به ورزش کردن کنید تا شادابی را به بدن خود هدیه دهید. شروع پیاده روی بعد از عمل بدین شکل است.

هفته اول: راه رفتن به صورت مداوم ٣ تا ۴ بار در روز و هر بار ٣ تا ۵ دقیقه هفته دوم: ٣ بار در روز هر بار به مدت ١٠ دقیقه هفته سوم: ٢ بار در روز هر بار به مدت ١۵ دقیقه بعد از آن هر روز حداقل ٢ بار در روز ٢٠ دقیقه پیاده روی کرده و به تدریج حتی تا یکساعت آنرا افزایش دهید.
پیاده روی نباید در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم انجام شود.
سرعت پیاده روی باید به شکلی باشد که فرد قادر به صحبت کردن باشد نه به شکلی که شما را به نفس نفس بیاندازد.
اگر هنگام پیاده روی هر یک از این علایم پیدا شد فوراً پیاده روی را قطع و استراحت کنید: تنگ نفس، ضعف شدید، عرق شدید، حالت تهوع و سرگیجه. اگر با استراحت بر طرف نشد فوراً به پزشک مراجعه کنید.
. از تردمیل و سایر وسایل ورزشی بدون هماهنگی پزشک استفاده نکنید.
مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب برای رانندگی
از وسایل پرخطر مثل دوچرخه، موتورسیکلت، بهتر است حداقل ٣ ماه استفاده نکنید. چرا که در صورت عدم تعادل شما قادر به کنترل آن نخواهید بود و ممکن است فشار زیادی به محل برش قفسه سینه وارد نماید. بعد از یک ماه شما مجاز هستید که برای مسیرهای کوتاه با ماشین رانندگی کنید

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب برای مسافرت رفتن
دو هفته بعد از عمل با اجازه پزشک خود می توانید مسافرت با هواپیما و قطار یا اتومبیل داشته باشید. در مسافرت های طولانی با اتومبیل یا قطار برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در پاها بهتر است هر ٢ ساعت چند دقیقه توقف کرده و راه بروید.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب برای حمام کردن
طبق عادت همیشگی خود حمام کنید، پوست اطراف زخم ممکن است پوسته پوسته شود و یا قطعات کوچکی از بخیه پیدا شود و بیافتد که کاملاً طبیعی است. مطمئن باشید که بخیه های عمقی در قلب و قفسه سینه شما محکم هستند و تغییراتی که در سطح پوست خود احساس می کنید اثری بر روی آنها ندارد. استفاده از دوش بجای وان راحت تر است و با استفاده از یک چهارپایه زیر دوش بنشینید. حین استفاده درب حمام را از داخل قفل نکنید و حتماً یک نفر از اعضای خانواده شما را همراهی کند.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی قلب برای بازگشت به کار
اکثر بیماران می توانند بعد از ٢ تا ٣ ماه به کار خود برگردند. ولی این به نوع کار شما نیز بستگی دارد. می توانید از کارفرمای خود بخواهید که کارهای سبک تری را به شما واگذار کند.

مصرف دارو بعد از عمل جراحی قلب
در صورت مصرف آسپرین حتماً آنرا وسط غذا میل کنید، اگر هنگام مصرف داروها دچار سردرد، سرگیجه، تاری دید شدید می شوید به پزشک خود اطلاع دهید. از مصرف خودسرانه دارو حتی داروهای گیاهی خودداری کنید. هنگام استفاده از قرص نیتروگلیسیرین زیرزبانی در وضعیت نشسته و یا خوابیده قرار گیرید و بعد از چند دقیقه آهسته آهسته بلند شوید.

منبع:مجله اینترنتی دکتر دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *