سرفه بعداز عمل قلب

سرفه و مراقبت های بعد از عمل قلب باز

در هنگام سرفه کردن هرگز نگران محل بخیه­ های خود نباشید چون سرفه به آن­ها آسیبی نمیرساند. جهت اطمینان خاطر می توانید در هنگام سرفه کردن با دست یا بالش روی ناحیه بخیه­ ها فشار وارد کنید.

بستن کمربند بعد از عمل قلب باز
بستن کمربند بعد از جراحی قلب باز امری ضروری است. معمولا این کمربندهای سینه ای، برای این تجویز می شوند از بروز فتق در محل زخم عمل جراحی، جلوگیری کنند و به ترمیم و جوش خوردن سریع تر و بهتر زخم قفسه ی سینه کمک کنند. توصیه می شود این کمربند برای حداقل سه ماه بسته شود و تنها در مواردی که فرد شبها می خوابد کمربند را باز کند. استفاده از این کمربندها هیچ عارضه ای ندارند.

درد قفسه سینه بعد از عمل قلب باز
درد قفسه ی سینه پس از عمل جراحی، می تواند علل مختلفی داشته باشد. فراموش نکنیم که خود جراحی و آسیب های وارد شده به استخوان جناغ سینه و عضلات جدار قفسه ی سینه، می تواند یکی از علل این درد باشد. دردهایی که به دنبال فعالیت بروز می کنند و ماهیت سنگینی روی قفسه ی سینه دارند، معمولا نشانه های مهم تری هستند. در صورتی که بعد از عمل جراحی هنوز از درد قفسه ی سینه رنج می برید، حتما باید نزد پزشک خود یک بار معاینه و ویزیت بشوید و نوار قلب از شما اخذ شود. سپس می توان بر اساس نتیجه ی این معاینه و بررسی در مورد اقدامات بعدی تصمیم گرفت.

مسافرت بعد از عمل قلب باز
بیمار حدود ۱۰ روز پس از عمل قلب باز، با اجازه پزشک قادر به مسافرت با وسایل نقلیه هوایی یا ریلی خواهد بود.

مراقبت از زخم بعد از جراحی قلب
-حتما در مراقبت ­های پس از جراحی قلب بخیه ­ها باید تمیز و خشک نگه داشته شوند.

-بیمارانی که از رگ پای آنان گرافت برداشته شده است باید از جوراب یا باند کشی استفاده کنند. این باند کشی به جریان خون پا کمک کرده و از تورم آن جلوگیری می کند.

-در روز و زمان حرکت و فعالیت از باند کشی استفاده نمایید. ولی در زمان استراحت به خصوص در شب، موقع خواب حتما باند کشی را باز کرده و پاها را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

-استفاده از جوراب واریس به مدت ۵-۴ ماه توصیه می شود.

به دلیل بیهوشی ترشحاتی در ریه بیمار ایجاد می‌شود که در صورت تخلیه نشدن به عفونت تبدیل می‌شوند. به همین علت بیماران باید ورزش‌های تنفسی داشته باشند.»

سلامت نیوز: سرفه شایع‌ترین عارضه تنفسی بعد از جراحی قلب است

فرد مبتلا به عارضه قلبی بعد از جراحی باید بتدریج فعالیت خود را افزایش دهد و برنامه ورزشی منظم روزانه داشته باشد. بیمار باید از خستگی پرهیز کند و در بین دوره‌های فعالیت استراحت نماید. همچنین از ایستادن یا نشستن طولانی خودداری کند. در هنگام نشستن نباید پای سالمش را روی پایی که از آن گرافت وریدی برداشته شده است، بیندازد

بیمار نباید تا ۸ هفته رانندگی کند و وزنه‌های بیش از ۱ کیلوگرم را بلند کند. همچنین تا یک ماه به یک طرف نخوابد تا استخوان‌هایش به طور کامل جوش بخورند.
سلامت نیوز: سرفه شایع‌ترین عارضه تنفسی بعد از جراحی قلب است