بیماری های قلبی و وراثت

بسیاری از اختلالات قلبی از جمله آریتمی ، بیماری مادرزادی قلب ، کاردیومیوپاتی و کلسترول بالای خون ارثی هستند. بیماری عروق کرونر که می تواند منجر به حمله قلبی ، سکته مغزی و نارسایی قلبی در خانواده ها شود، نشانگر نقش عوامل خطر ژنتیکی ارثی است.

هنگامی که یکی از اعضای خانواده به بیماری یا اختلال قلبی مبتلا می شود ، بهتر است دیگر اعضای خانواده از نظر وجود عوامل خطر بیماری در حالی که حتی هنوز علائمی نیز ندارند ، تحت غربالگری قرار بگیرند.

علت بیماری قلبی ارثی

عوامل ارثی که منجر به آریتمی و مرگ ناگهانی قلبی می شوند ، شناخته شده هستند. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و کاردیومیوپاتی بطن راست آریتموژنیک (ARVC) می توانند باعث آریتمی کشنده شوند. مواردی از اختلالات ارثی هستند که می توانند باعث آریتمی و مرگ ناگهانی قلبی شوند. برخی از این ها بسیار نادر می باشند. موارد رایج تر شامل :

فیبریلاسیون دهلیزی

یک آریتمی است که خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

سندرم بروگادا

یک اختلال ژنتیکی در ریتم قلب است که می تواند باعث ایجاد فیبریلاسیون بطنی و ایست قلبی ناگهانی شود .

تاکی کاردی بطنی پلی مورفیک کاتکول آمینرژیک

اختلال در کانال های کلسیمی عضله قلب است که با اختلال جریان الکتریکی و ایجاد ضربان قلب نامنظم ، به ویژه هنگام ورزش همراه می باشد.

سندرم QTطولانی

طولانی شدن مرحله ریکاوری الکتریکی (فاصله QT) بوده که می تواند منجر به ایجاد ضربان های تند و پر هرج و مرج شود.

سندرم QT کوتاه

کوتاه شدن فاصله QT می تواند منجر به آریتمی های تهدید کننده حیات شود.

 

تاثیر ژنتیک در بیماری قلبی

ژن هایی که ما از والدین خود به ارث می بریم ظاهر ما و اینکه بدن ما چطور کار کند را تحت تاثیر قرار می دهند. مشکلات ارثی قلب در اثر موتاسیون(جهش) در یک یا تعداد بیش تری از ژن های ما ایجاد می شود.

چنانچه یکی از والدین شما یک ژن معیوب داشته باشد احتمال به ارث بردن آن توسط هریک از فرزندان ۵۰% است.

فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، دیابت و پیش دیابت،سیگار کشیدن،چاقی و یا داشتن اضافه وزن ،نداشتن فعالیت فیزیکی ،داشتن سابقه ی پره اکلمپسی طی دوران بارداری ،رژیم غذایی ناسالم و افزایش سن همگی عواملی هستند که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.

ممکن است یک ژن معیوب که خودش عامل بیماری قلبی است وجود داشته باشد اما هیچ گونه علامتی ایجاد نکند.در چنین شرایطی شما این ژن را دارا هستید اما اینکه آیا به فرزندانتان به ارث می رسد و یا آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد مشخص نیست.

تشخیص بیماری قلبی ارثی

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به بیماری قلبی ارثی باشد چه اتفاقی می افتد؟

تست غربالگری قلب

اگر شخصی در خانواده شما به بیماری ارثی قلبی مبتلا شده باشد ، پزشک ممکن است برای بررسی وضعیت قلب شما آزمایش درخواست کند (معروف به غربالگری). همچنین ممکن است  نیاز به انجام آزمایش ژنتیکی باشد تا ببیند آیا شما هم همان ژن معیوب را به ارث برده اید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *