واکسن آنفلوانزا در بیماران قلبی عروقی

همه ما میدانیم که ابتلا به آنفلوانزا چقدر دردناک و ناتوان کننده است و می تواند به مدت چندین روز امکان زندگی و فعالیت را از ما سلب نماید و این در مورد افرادی است که سالم بوده و بیماری خاصی ندارند. تصور کنید در مورد افراد سالمند، بیماران قلبی و مغزی و افرادی که سایر بیماری های مهم مانند بیماری های ریوی دارند ، ابتلا به این بیماری چه اندازه می تواند خطرساز باشد. این افراد نسبت به پیدایش عوارض ناشی از آنفلوانزا همچون عفونت گوش و سینوس ، عفونت ریه و حملات قلبی بسیار مستعد هستند. به ویژه در مورد قلب احتمال ابتلا به التهاب عضله قلبی (میوکاردیت) و التهاب لایه های اطراف قلب (پریکاردیت)، وجود دارد. در حقیقت سالانه تعداد قابل توجهی از بیماران قلبی در اثر ابتلا به عفونت آنفلوانزا از بین می روند یا کارشان به بستری شدن و بیمارستان کشیده می شود. بهترین راه برای کاهش ابتلا و کاهش عوارض عفونت آنفلوانزا، استفاده سالانه از واکسن این بیماری است.

آیا میدانید که در مقایسه با افراد بدون بیماری قلبی، ابتلا به آنفلوانزا در بیماران قلبی موجب:

ده برابر شدن حمله قلبی در سه روز اول

و افزایش قابل توجه حمله قلبی حتی تا چند هفته بعد از ابتلا می شود.

ابتلا به آنفلوانزا موجب تب، ضربان قلب بالا، سردرد و التهاب عمومی بدن میگردد. این تغییرات ناگهانی در افراد سالم قابل تحمل است ولی در افرادی که بیماری قلبی یا سایر بیماری های مهم دارند، این تغییرات و این استرس شدید می تواند موجب بروز عوارض زیادی گردد. البته در بین بیماران هم هرچه سن فرد بیشتر باشد و هر مقدار که بیماری قلبی پیشرفته تر باشد احتمال پیدایش عوارض بیشتر و جدی تر است.

عوارض آنفلوانزا عبارتند از:

بیماری شدید شامل ذات الریه و التهاب سراسری بدن، التهاب عضله قلب (میوکاردیت) و التهاب لایه های اطراف قلب (پریکاردیت).
شدت گرفتن بیماری قلبی یا سسایر بیماری های کنترل شده بدن
احتمال بالای ابتلا به حمله قلبی
بستری شدن در بیمارستان
مرگ
استفاده از واکسن آنفلوانزا موجب کاهش قابل توجه ابتلا به آنفلوانزا می گردد یعنی افرادی که از واکسن استفاده می کنند، به نسبت بقیه کمتر به آنفلوانزا دچار خواهند شد. در کنار این اگر هم این افراد به انواع شدیدتر و ویروس های غیر تیپیک انفلوانزا مبتلا گردند، شدت علایم بیماری در آنها به مراتب کمتر از بقیه خواهد بود. علاوه بر آن خطر بروز عوارض قلبی در این دسته از افراد که از واکسن استفاده کرده اند، هم از نظر تعداد کمتر خواهد بود و هم از نظر شدت علایم به مراتب کمتر از افرادی خواهد بود که از واکسن استفاده نکرده اند. در حقیقت در افرادی که از واکسن استفاده می کنند خطر مرگ ابدنبال عوارض ابتلا به آنفلوانزا تقریبا منتفی می گردد.

واکسن چگونه عمل می کند؟
هر سال از بین ویروس های شایع، سه یا چهار نوع ویروس که احتمال دارد در سال آتی موجب بروز همه گیری آنفلوانزا گردند انتخاب شده و از آنتی ژن های آنها پادتن مناسب تهیه شده و به صورت آمپول جهت تزریق در ماهیچه بالای بازو ارایه میگردد. البته نوع خاصی از واکسن به صورت اسپری بینی هم وجود دارد که در آن از ویروس های ضعیف شده زنده استفاده می گردد. به دلیل تغییر سالانه ویروس های شایع آنفلوانزا باید این واکسن هر سال تکرار گردد.

زمان تزریق واکسن؟
فصل آنقلوانزا از آذر ماه تا اوایل اسفند است. البته در موارد همه گیر می تواند تا اردیبهشت هم ادامه داشته باشد. از آن جاییکه برای تولید پادتن در بدن بعد از تزریق واکسن به دو هفته زمان نیاز است لذا بهترین زمان تزریق واکسن اوایل مهر تا اواخر آبان است.

علایم بروز آنفلوانزا
برخلاف سرماخوردگی علایم آنفلوانزا به سرعت (در طی یک روز) شروع شده و از ابتدا با شدت خود را نشان میدهد. این علایم عبارتند از:

تب و لرز
درد عضلانی و استخوانها
احساس خستگی و کوفتگی شدید
سرفه و ترشخات بینی
احساس گلودرد
در صورت ابتلا به آنفلوانزا حتما باید کار و فعالیت بدنی را قطع و به مدت چندین روز استراحت کنید. این امر هم به بهبود بیماری شما کمک می کند و هم مانع انتشار بیماری به دیگران میگردد. شروع داروهای ضد ویروسی به ویژه اگر در ۴۸ ساعت اولیه بیماری باشد، کمک شایانی به بهبود علایم و کاهش عوارض آنفلوانزا خواهد کرد. در طول بیماری داروهای مربوط به بیماری قلبی را نباید قطع کرد و در صورت بروز هر نوع علامت جدید قلب سریعا باید با پزشک خود مشورت نمایید