عوارض داروهای بدنسازی

مکمل های بدنسازی چه تاثیری بر روی قلب دارند؟

شایع ترین و خطرناک ترین عارضه مکمل های ورزشی، عوارض قلبی و عروقی و ایست قلبی در ورزشکاران است که حتی برخی از مکمل ها بی اثر و چاق کننده است و گیاهی بودن منشاء یک فرآورده دلیل بر بی خطر بودن آن نیست.

فراد باید به پیام ها و هشدارهایی که در رابطه با مصرف مکمل های ورزشی، داروهای چاقی و لاغری، مواد نیروزا، داروهای ترک اعتیاد غیرمجاز وجود دارد، توجه کنند.یکی از این هشدارها در رابطه با مصرف مکمل های بدنسازی غیرمجاز است که عوارضی همچون بزرگ شدن سینه ها در مردان و طاسی در زنان را به دنبال دارد.مصرف مکمل های بدنسازی برای افراد زیر هجده سال ممنوع است و ورزشکاران حرفه ای بالای هجده سال نیز تنها می توانند زیر نظر پزشک متخصص طب ورزشی یا متخصص تغذیه، از مکمل های مجاز و قانونی استفاده کنند.

فروش و عرضه اقلام (نیروزا) در تمام باشگاه های ورزشی، عطاری ها و سوپرمارکت های کشور مطلقا ممنوع است و فقط داروخانه ها مجازند این اقلام را عرضه کنند و لازم به ذکر است که شایع ترین و خطرناک ترین عوارض مکمل های ورزشی، عوارض قلبی عروقی است و شیوع ایست قلبی در ورزشکاران نیز می تواند به همین دلیل باشد. بعضی از مکمل های ورزشی، مکمل هایی بی اثر هستند و به دلیل وجود پودرهای چاق کننده حاوی کورتون، بسیار مضر نیز هستند.

کراتین تنظیم نشده و تبعات جبران ناپذیر

 مصرف استروئیدها، سبب ازدیاد واقعی نیرو نیست، بلکه به صورت کاذب است و افرادی که از تزریق استروئید استفاده می کنند ، بیشتر در معرض آلودگی به ویروس های HIV و هپاتیت هستند.

پاک مهر با اشاره به اینکه مصرف مکمل کراتین در بدنسازان، ممکن است عوارضی مانند دل پیچه و حالت تهوع را در آنان ایجاد کند و سبب کاهش توانایی فرد در زمینه های ورزشی شود،گفت: اگر میزان مصرف کراتین، بر حسب سن، جنس و وزن مصرف کننده تنظیم نشود، تبعات جبران ناپذیری در درازمدت به خصوص بر روی کلیه ها خواهد داشت که نشانه آن، عطش زیاد و مصرف مکرر آب است که در این صورت باید مصرف کراتین را قطع کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین داشتن یک برنامه تغذیه ای مناسب، خواب کافی، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات در کنار انجام تمرینات منظم ورزشی، تحت نظر یک پزشک یا مربی باتجربه، بهترین و موثرترین جایگزین برای مکمل های ورزشی هستند.

گیاهی بودن نشانه بی خطر بودن نیست

باید توجه داشت که فروش هر گونه داروی گیاهی و شیمیایی در عطاری، ممنوع است و گیاهی بودن منشأ یک فرآورده، دلیل بر بی خطری آن نیست و داروهای گیاهی هم عوارض خاص خود را دارند. برخی عطاری ها از باور غلط مردم، مبنی بر بی ضرر بودن داروهای گیاهی، سوء استفاده می کنند و اقدام به تبلیغ و فروش ترکیبات دارویی با ماهیت مجهول می کنند که عوارضی غیر قابل پیش بینی دارند.

استروئیدهای آنابولیک ، مشتقات هورمون های مردانه یا تستوسترون است که به صورت خوراکی، تزریقی و ژل وکرم مصرف می شوند و این داروها صرفا مصارف پزشکی خاص دارند ولی متاسفانه در حال حاضر گزارشاتی از استفاده نابجای آنها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی، افزایش حجم و قدرت ماهیچه ها، کاهش چربی بدن ، ایجاد ظاهری درشت ، افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی وجود دارد و همچنین مقداری که مصرف می شود معمولا چندین برابر دوز درمانی دارو در مصارف پزشکی است و گاهی از دو یا چند استروئید به طور همزمان استفاده می شود که این داروها ممنوع بوده و اثرات جانبی ناشی از مصرف آنها شامل جوش صورت، طاسی، رشد بیش از اندازه مو در بخش های دیگر بدن ، اختلالات قاعدگی ، تحلیل بیضه ها، تحریک پذیری، بزرگ شدن سینه ها، ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی است.

 

مصرف هورمون‌ها و مکمل‌ها می‌تواند به سیستم قلب و عروق آنها صدمه وارد کند. 

کسانی که با استفاده از داروها و هورمون‌ها و مکمل‌ها می‌خواهند در عرض مدت چند‌ماه به تناسب اندام برسند با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

استفاده از داروها، هورمون‌ها و مکمل‌ها که توسط برخی برای رسیدن به تناسب و زیبایی اندام زودهنگام مصرف می‌شود می‌تواند مضر باشد و بر سیستم قلب و عروق اثر منفی بگذارد؛ به‌طوری که گاه ممکن است به‌دلیل استرس‌های ناشی از مصرف اینگونه داروها قلب بزرگ شود و نارسایی آن را به‌دنبال داشته باشد.

این مواد انرژی‌زا هستند و بعد از مصرف، فرد با تصور افزایش قدرت دست به انجام کارها و تمرینات سخت می‌زند، بنابراین به‌طور غیرمستقیم به سیستم قلب و عروق خودش فشار می‌آورد و درصورت داشتن بیماری‌های قلبی و عروقی ناآشکار، قلب این فرد در درازمدت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای بدنش باشد و دچار بیماری و نارسایی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *