مراقبت های ویژه از قلب در زمستان

مراقبت های ویژه از قلب در زمستان

هوای سرد به طور کلی برای قلب مضر بوده و پژوهشگران توصیه می کنند همه افراد و به ویژه سالمندان و افرادی که دارای سابقه بیماری های قلبی هستند باید از قرار گرفتن در معرض هوای سرد اجتناب کرده و مراقب باشند زیرا نتایج یک تحقیق نشان می دهد تغییرات دمایی سریع در بدن انسان و وارد شدن ناگهانی به هوای سرد می تواند منجر به سکته و بروز مشکلات قلبی به ویژه در بین سالمندان شود.کاهش ۱۰ درجه ای دما در بازه زمانی کوتاه و حدود هفت روزه که در بسیاری از کشورهای جهان طی فصل زمستان رخ می دهد، با بستری شدن در بیمارستان یا مرگ های قلبی در ارتباط است و حدود ۷ درصد از افراد کهنسال بالای ۶۵ سال که دارای سابقه بیماری های قلبی هستند در این شرایط دچار مشکل می شوند.

بر اساس مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران کانادائی مشخص شد کاهش ۱۰ درجه ای دما در بازه زمانی کوتاه و حدود هفت روزه که در بسیاری از کشورهای جهان طی فصل زمستان رخ می دهد، با بستری شدن در بیمارستان یا مرگ های قلبی در ارتباط است و حدود ۷ درصد از افراد کهنسال بالای ۶۵ سال که دارای سابقه بیماری های قلبی هستند در این شرایط دچار مشکل می شوند.

در همین رابطه پیر گوسلین (Pierre Gosselin) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه لاوال در کشور کانادا اعلام کرد: «مطالعات انجام شده نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا هوای پر فشار می تواند سبب رخدادن شرایطی شود که برخی افراد بر اثر بیماری های قلبی روانه بیمارستان شده یا حتی دچار مرگ شوند.»

در این پژوهش، افراد تیم تحقیقاتی فوق به بررسی شرایط ۱۱۲ هزار و ۷۹۳ فرد کانادائی بالای ۶۵ سال در بازه زمانی ده ساله بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ پرداختند. این افراد برای مدت زمان متوسط ۶۳۵ روزه تحت بررسی قرار گرفته و پژوهشگران طی این دوره زمانی اقدام به ثبت دمای هوا ، رطوبت و آلاینده های جوی در محل زندگی آن ها کردند.

نتایج این تحقیق نشان دهنده افزایش خطر مشکلات و عوارض قلبی منجر به مرگ یا بستری شدن در بیمارستان در فصل زمستان و ماه های سرد سال بود.

بر این اساس مشخص شد با افزایش هر یک درجه سیلیسیوس در سرمای هوا، ۷ دهم درصد بر خطر بروز بیماری های جدی قلبی افزوده می شود. از سوی دیگر با افزایش هر یک کیلوپاسکال در فشار هوا خطر بروز بیماری های قلبی در حدود ۴ و نیم درصد بیشتر خواهد شد. سرپرست این تیم تحقیقاتی در خاتمه توضیحات خود اعلام کرد: «توصیه می شود در فصل زمستان بیشتر مراقب خود بوده و کمتر بدن خود را در معرض سرمای شدید هوا، مه و برف قرار دهید.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی journal Environment International منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد

منبع : بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *