جراحی قلب کم تهاجمی (Minimally Invasive Cardiac Surgery

جراحی قلب کم تهاجمی (Minimally Invasive Cardiac Surgery)

تکنیک های جراحی قلب کم تهاجمی
جراحی کم تهاجمی از طریق برش های کوچکی روی قفسه سینه انجام می گیرد. برش کوچک عمدتاً از نظر زیبایی و همچنین کاهش شدت درد پس از جراحی و بهبودی سریع‌تر بسیار خوب و ایدال می باشد اما از طرفی جراحی از طریق یک برش کوچک از لحاظ تکنیکی دشوارتر است و در برخی موارد ایمنی جراحی را پایین می‌آورد. در ادامه به معرفی روش‌های مختلف ایجاد برش در جراحی‌های کم تهاجمی قلب پرداخته شده است. در روش کم تهاجمی عمل جراحی قلب با دو روش انجام میگیرد: ۱٫- جراحی توراکوسکوپی ۲٫- عمل جراحی از طریق برش کوچک در قفسه سینه (برای دسترسی مستقیم به قلب) است. در هر دو روش‌های کم تهاجمی، جراحان از طریق برش‌های کوچک بین دنده‌ها، به قلب دسترسی پیدا می کنند. در جراحی کم تهاجمی قلب، ممکن است که بیمار به دستگاه بای پس قلبی ریوی نیاز داشته باشد و یا بصورت آف پمپ (بدون نیاز به دستگاه بای پس قلبی ریوی) صورت گیرد.
توراکوسکوپی
در روش جراحی توراکوسکوپی ، جراح از طریق یک برش کوچک روی قفسه سینه یک لوله بلند و نازک به نام توراکوسکوپ را که حاوی یک دوربین کوچک و با کیفیت بالا می باشد را وارد قفسه سینه می کند. و با مشاهده فضای داخل قفسه سینه از طریق مانیتور مداخلات جراحی لازم را با ابزارهای مخصوص که برای این نوع جراحی طراحی شده اند برای بیمار انجام می دهد.

نمونه های این جراحی توسط اقای دکتر ماندگار را در قسمت فیلم های جراحی سایت میتوانید مشاهده فرمایید.

مینی توراکوتومی
در روش جراحی مینی توراکوتومی جراحی از طریق یک برش ۶ تا ۸سانتیمتری در زیر پستان(که در تصویر مشاهده میکنید) انجام شود. که به جراح امکان دسترسی مستقیم به دریچه میترال را می‌دهد. کانولاسیون مربوط به بای پس قلبی ریوی نیز می تواند از طریق برشی در کشاله ران صورت گیرد. عموما از این تکنیک برای ترمیم و تعویض دریچه میترال استفاده می شود.

مزایای جراحی قلب کم تهاجمی
همانطور که توضیح داده شد جراحی کم تهاجمی قلب دارای مزایای زیادی است، ولی متاسفانه استفاده از این تکنیک برای همه بیماران و همه انواع عمل های جراحی قلب امکان پذیر نمی باشد. از مزایای این تکنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱٫خونریزی کمتر ۲٫کاهش درد پس از جراحی ۳٫کاهش ریسک عفونت پس از عمل ۴٫کاهش زمان بستری در بیمارستان ۵٫ریکاوری سریع‌تر ۶٫تسریع بازگشت به فعالیت‌های روزانه ۷٫کوچک تر بودن زخم جراحی(اسکار) از نظر زیبایی
موارد استفاده از جراحی قلب کم تهاجمی
اصولا انجام جراحی کم تهاجمی برای همه بیماران امکانپذیر نمی باشد. و نیاز به بررسی های دقیق پزشکی و بالینی دارد ولی بسیاری از اعمال جراحی قلب در حال حاضر با استفاده از این تکنیک ها میسر شده است از ان جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:۱٫جراحی تعویض و ترمیم دریچه آئورت ۲٫جراحی تعویض و ترمیم دریچه میترال ۳٫جراحی تعویض و ترمیم دریچه تریکوسپید(سه لتی) ۴٫جراحی نقص دیواره‌ی بین دهلیزی ۵٫جراحی نقص در کانال بطنی-دهلیزی ۶٫جراحی بای پس عروق کرونر ۷٫جراحی (Maze) برای درمان ریتم فیبریلاسیون دهلیزی به ریتم سینوسی ۸٫برداشتن سیاهرگ سافنوس برای بای پس شریان های کرونری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *