تاثیرکرونابرقلب

تاثیر ویروس کرونا بر قلب

حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا دچار آسیب دیدگی قلب نیز می ‌شوند. طبق اطلاعات به دست آمده از منابع معتبر از هر پنج نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا یک نفر به غیر از علائم تنفسی دچار آسیب دیدگی قلب نیز خواهد شد.

افزایش ریسک بروز بیماری های قلبی در افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا پزشکان را حیرت زده کرده است.

یکی از اختلالات مهمی که در ارتباط با ویروس کرونا وجود دارد افزایش سطح التهاب ناشی از عفونت و درگیر کردن سلامت قلب است.

سازمان غذا و داروی آمریکا پزشکان را از تجویز داروی کلروکین و هیدروکسی کلروکین برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا منع کرده است.

طبق تحقیقات انجام شده مصرف این داروها هیچ تأثیری در درمان کرونا ندارد و معایب آن بیشتر از مزایایش است.

برخلاف باور پزشکان ویروس کرونا فقط محدود به ریه نیست و ریسک بروز اختلالات قلبی را افزایش می دهد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، برخی از افراد مبتلا به ویروس کرونا صرف نظر از داشتن علائم تنفسی دچار آسیب دیدگی قلب نیز شده ‌اند.

اگر چه تعداد زیادی از این بیماران سابقه بیماری قلبی و پرفشاری خون را داشته‌ اند سایر بیماران دچار بیماری های قلبی از قبیل آسیب دیدگی عروق خونی، آریتمی، سکته مغزی، حمله قلبی و لخته شدن خون شده اند.

بروز اختلالات قلبی در افراد آلوده به ویروس کرونا این سوال را مطرح کرده که چگونه عفونت تنفسی باعث آسیب دیدگی بافت قلب می شود؟

تحقیقات اخیر چند فاکتور مهم را در ارتباط با این وضعیت مطرح کرده که عبارتند از: التهاب گسترده ناشی از عفونت، آسیب دیدگی و عفونی کردن سیستم قلبی عروقی توسط خود ویروس، استرس حاصل از عفونت و وجود بیماری های زمینه ای قلبی.

تحقیقی که در این رابطه انجام شده نشان داده که ۴۵ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا و بیماری های قلبی دچار اختلالات دائمی قلب خواهد شد.

استفاده از داروهای آزمایشی برای درمان ویروس کرونا از قبیل هیدروکسی کلروکین و رمدسیویر، در برخی از بیماران باعث آسیب دیدگی قلب و بدتر شدن مشکلات قلبی آنها شده است.

محققان امیدوارند یافته‌ های جدید به آنها برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا کمک نماید.

باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا نحوه تاثیر گذاری ویروس کرونا بر عملکرد قلب مشخص گردد.

به این ترتیب پزشکان متوجه می ‌شوند کدام گروه از بیماران در معرض خطر اختلالات قلبی قرار می گیرند.

التهاب ناشی از ویروس بر عملکرد قلب تاثیر می گذارد

التهاب ناشی از عفونت ویروس کرونا یکی از مشکلات مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

طبق اظهارات متخصصان این سطح از التهاب به علت پدیده ای که ‘طوفان سیتوکین’ نام دارد به وجود می آید.

در چنین وضعیتی سیستم ایمنی بدن به واکنش بسیار شدید در برابر ویروس می پردازد.

سیستم ایمنی علاوه بر حمله به ویروس به سلول های سالم بدن نیز حمله می ‌کند و التهاب شعله ور می گردد.

واکنش التهابی شدید فشار زیادی را به قلب وارد می کند و در هنگام مبارزه بدن با عفونت، قلب باید سخت‌ تر به پمپاژ خون بپردازد.

در چنین حالتی افزایش بیش از حد سیتوکین ها باعث التهاب قلب، اختلال در عملکرد سلول های عضله قلب یا مرگ آنها خواهد شد.

این امر منجر به اختلال در عملکرد قلب و نارسایی قلبی می شود.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در اواخر آوریل در مجله پزشکی قلب و عروق منتشر شد دلایل متعددی مبنی بر تاثیرات عفونت ریه بر قلب ارائه شده است.

التهاب گسترده ناشی از عفونت، تاثیرگذاری مستقیم ویروس بر سیستم قلبی عروقی، سابقه بیماری قلبی و استرس حاصل از عفونت از دلایل عمده این اختلال محسوب می شوند.