اکو قلب جنین و اکوکاردیوگرافی جنینی

اکوکاردیوگرافی چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت علمی در مورد مفهوم اکوی قلب صحبت کنیم در اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی دارای فرکانس بالا (که ما فوق صوت نیزنامیده می‌شود) برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب استفاده می‌شود.

امواج صوتی از طریق یک وسیله دستی به نام پروب به داخل بدن فرستاده می‌شود. این امواج صوتی ساختارها و مایعات موجود در قلب را مرتعش کرده و اکوها از طریق مبدل (پروب) مجددا دریافت می‌شوند. اکوها در مونیتور به تصاویر تبدیل می‌شوند. پس همانطور که در توضیح مشخص است این روش کاملاً بی خطر بوده و برای تست اکوی قلب حتی نیاز به تزریق هم نیست.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست ؟
اکوکاردیوگرافی جنین یک روش تشخیصی برای پی بردن به مشکلات قلب جنین می باشد که عمدتا برای بررسی بیماریهای مادرزادی قلب و نامنظمی های قلب جنین استفاده می شود. فرآیند انجام اکوی قلب جنین بسیار مشابه سونوگرافی است.

اکوکاردیوگرافی جنین با سونوگرافی تفاوت‌هایی دارند.که در ادامه به آنها میپردازیم. اکوکاردیوگرافی اغلب بعد از هفته ۱۷ بارداری انجام می شود . این تست برای در ماهه دوم بارداری و بین هفته ۱۸ الی ۲۴ ام بارداری انجام میشود. بنا به تشخیص پزشک این آزمایش را در ماههای بعدی نیز می توان انجام داد و محدودیتی برای انجام اکو وجود ندارد.

تفاوت اکوکاردیوگرافی جنین با سونوگرافی در حاملگی
در حالت کلی سونوگرافی یکی از تشخیص بیماری در پزشکی است. این روش تشخیصی بر مبنای امواج فراصوت و برای بررسی بافت‌های زیرجلدی مانند عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و اندام‌های داخلی بدن و ضایعات آن‌ها پی ریزی شده‌است. سونوگرافی در حاملگی نیز کاربردهای وسیعی دارد. سونوگرافی معمول دوران بارداری با اکوکاردیوگارفی قلب جنین دو تفاوت اصلی دارد.

انجام اکوکاردیوگرافی جنین صرفاً برای بررسی قلب جنین می باشد.
سونوگرافی توسط متخصص سونوگرافی انجام میشود در حالیکه اکوی قلب توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان انجام میشود. سونوگرافی های معمولی و سه بعدی که توسط متخصصین محترم زنان و رادیولوژیست ها انجام میشوند به منظور بررسی سایر اختلالات جنینی انجام میشوند و بنابراین حساسیت ناچیزی در تشخیص بیماری های مادرزادی قلبی دارند.
انجام آزمایش اکورکاردیوگرافی جنین در مرکز قلب جنین امید توسط فوق تخصص قلب کودکان انجام میشود.
البته نیاز به توضیح نیست که دستگاه اکوکاردیوگرافی بسیار تخصصی تر از دستگاه های معمول سونوگرافی هستند. هر چقدر دقت دستگاهی که اکوی قلب جنین بالاتر باشد می تواند تصاویر بهتری از قلب جنین ارائه بدهد و به پزشک کمک میکند تشخیص صحیح‌تری داشته باشد.

اکو قلب جنین و تشخیص بیماری های مادرزادی قلب
بیماری های مادر زادی قلبی شایعترین مشکلات جنینی هستند که متاسقانه عموما در بررسی های سونوگرافی دوران حاملگی تشخیص داده نمی شوند. این بیماری ها تبعات درمانی˛ اقتصادی˛ اجتماعی˛ روانی زیادی در پی خواهند داشت. ما در مطلب جداگانه به بیماری های مادرزادی قلب پرداخته ایم که می توانید به طور کامل با آنها آشنا شوید.

اکوی قلب جنین و بیماری های مادرزادی , شیوع بیماری های مادرزادی قلبی بر اساس اینکه چه نوع ضایعاتی در بررسی آماری مد نظر قرار گیرند متفاوت است. بطوریکه برای ضایعات بسیار شدید در حدود ۳ در ۱۰۰۰˛ برای موارد شدید تا متوسط ۶-۹ در ۱۰۰۰ و برای ضایعات خفیف تر (م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *