تاثیر کم خونی بر قلب

کم خونی یا آنمی شرایطی است که در آن شما به اندازه کافی گلبول های قرمز سالم برای حمل اکسیژن کافی به بافت های بدن ندارید. آنمی می تواند احساس خستگی و ضعف را ایجاد کند.

اشکال مختلفی از آنمی وجود دارد که هر کدام علت خاص خود را دارند. کم بودن خون می تواند موقت یا طولانی مدت باشد و می تواند از خفیف تا شدید باشد. اگر مشکوک به کم خونی هستید به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه هشدار دهنده بیماری جدی باشد.

درمان کمبود خون از مصرف مکمل ها تا انجام اقدامات پزشکی متفاوت است. ممکن است با خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، بتوانید از برخی از انواع کم خونی جلوگیری کنید.

انواع کم خونی:

• کم بودن خون از نوع آپلاستیک
  • نارسایی کمبود آهن
  • کم خونی سلولی
  • تالاسمی
  • کم بودن خون در اثر کمبود ویتامین

علائم

علائم کم خونی بسته به علت متفاوت است. اگر ناشی از یک بیماری مزمن باشد، این بیماری می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که ممکن است بیماری آنمی با آزمایش برای یک بیماری دیگر تشخیص داده شود. بسته به دلایل کم خونی شما، ممکن است علامتی نداشته باشید. در صورت بروز علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ضعف
  • پوست کمرنگ یا زرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد قفسه سینه
  • دست و پاهای سرد

نکته:

در ابتدا کم خونی می تواند آنقدر خفیف باشد که متوجه آن نشوید. اما با تشدید کم خونی علائم بدتر می شود.

علل آنمی

انواع مختلف کم خونی دلایل مختلفی دارد. آنها شامل موارد زیر هستند:

نارسایی کمبود آهن:

این شایع ترین نوع آنمی ناشی از کمبود آهن در بدن شما است. مغز استخوان شما برای ساخت هموگلوبین به آهن احتیاج دارد. بدون آهن کافی، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

بدون مکمل آهن:

این نوع آنمی در بسیاری از زنان باردار رخ می دهد. همچنین در اثر ریزش خون ایجاد می شود، مانند خونریزی شدید قاعدگی، زخم، سرطان و استفاده منظم برخی از داروهای تسکین دهنده بدون نسخه، به خصوص آسپیرین که می تواند باعث التهاب پوشش معده و در نتیجه از دست رفتن خون شود.

کم بودن خون در اثر کمبود ویتامین:

علاوه بر آهن، بدن شما به فولات و ویتامین B-12 نیز احتیاج دارد تا گلبول های قرمز خون کافی را تولید کند. رژیم غذایی فاقد این و سایر مواد مغذی مهم می تواند باعث کاهش تولید گلبول های قرمز شود. همچنین برخی از افراد که به میزان کافی B-12 مصرف می کنند قادر به جذب ویتامین نیستند. این می تواند منجر به کم خونی کمبود ویتامین شود، همچنین به آنمی خطرناک معروف است.

کم خونی التهاب:

برخی از بیماریها – مانند سرطان، HIV / AIDS، آرتریت روماتوئید، بیماری کلیوی، بیماری کرون و سایر بیماریهای التهابی حاد یا مزمن – می توانند در تولید گلبول های قرمز دخالت کنند.

آنمی آپلاستیک:

این کم بودن خون نادر، تهدید کننده زندگی هنگامی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. علل آنمی آپلاستیک شامل عفونت ها، داروهای خاص، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است.

کم خونیهای مرتبط با بیماری مغز استخوان:

انواع بیماری ها مانند سرطان خون و میلوفیبروز می تواند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان شما باعث کم خونی شود. اثرات این نوع سرطان و اختلالات مانند سرطان از خفیف تا تهدید کننده زندگی متفاوت است.

کم بودن خون همولیتیک:

این گروه از کم خونی ها هنگامی ایجاد می شوند که گلبول های قرمز خون سریعتر از بین بروند تا مغز استخوان بتواند آنها را جایگزین کند. برخی از بیماری های خونی باعث از بین رفتن گلبول های قرمز می شود. می توانید کم خونی همولیتیک را به ارث ببرید ، یا می توانید بعداً در زندگی ایجاد کنید.

کم خونی سلولی این وضعیت ارثی و گاهی جدی یک کم خونی همولیتیک است. این ناشی از نقصی از هموگلوبین است که سلولهای قرمز خون را مجبور می کند شکل هلال (داسی) غیر طبیعی را بدست آورند. این گلبول های خون نامنظم زودرس می میرند و در نتیجه کمبود مزمن گلبولهای قرمز ایجاد می شود.